maandag 9 april 2012

Visie van het Katholieke net op Godsdienst

De visie van het Katholieke net op Godsdienst in het Kleuteronderwijs:
Men wil in het kleuteronderwijs werken aan een Christelijke identiteit door :
1) zin geven

Hier wordt onder verstaan dat we gaan reflecteren over onze omgeving, over mens- en wereldbeeld.
In Katholiek onderwijs is dat het Christelijk mens- en wereldbeeld. Enkele sleutelwoorden voor dat mensbeeld zijn: basisvertrouwen, verbondenheid, hoop en optimisme.

Zin geven is heel ruim. Hieronder verstaan we ook dat we als mens uniek zijn, dat we niet af worden geboren, dat we heel ons leven groeien, dat we leren wat onze talenten zijn, dat we talenten kunnen ontwikkelen, ... dat we de mogelijkheid krijgen om een rijk mens te worden.

Vanuit dat mensbeeld van rijk persoon kunnen we ook verbondenheid creƫren met zichzelf, met anderen , met de wereld en met God.

Even een woordje uitleg:
verbonden met zichzelf
  •  positief zelfbeeld
  • kunnen omgaan met succes en falen
  • wilskracht ontwikkelen
verbonden met anderen
  • iedereen als evenwaardig behandelen
  • aangenaam vinden om tot een groep te behoren
  • kunnen verzoenen en vergeven
  • verdraagzaam zijn tegenover andere meningen
verbonden met de wereld
  • dankbaar genieten van de schepping
  • respect hebben voor al wat leeft
  • verwondering en bewondering hebben voor wat de wereld biedt
verbonden met God
  • kiezen voor het goede
  • kennismaken met het leven van Jezus
  • open staan voor en vertrouwen op God
  • zich openstellen voor Christelijke gebruiken, rituelen en symbolen


2) richting geven vanuit Christelijke inspiratie
Het team van een kleuterschool dat zich laat inspireren door een Christelijke levensvisie zal die laten doorwerken op drie vlakken:
  1. Een authentieke Christelijke levensstijl
  2. Een pastoraal aanbod op schoolniveau
  3. Een pastoraal aanbod op klasniveau
Onder een authentieke Christelijke levensstijl verstaan we :
  • in de gelijkgerichte, bezorgde en dankbare sfeer op school
  • in de bemoedigende, geduldige, optimistische wijze waarop de leerkracht met de kleuters omgaat
  • in de solidaire, teamgerichte samenwerking tussen de leden van het leerkrachtenteam
  • in een verantwoordelijke diepgang op zoek naar zin en betekenis
  • in de geduldige, inlevende, geborgen en waarderende leerkrachtstijl
  • in de individueel gerichte aandacht voor zorgvragen van kleuters
  • in de vertrouwde band  met ouders
Onder een pastoraal aanbod op schoolniveau verstaan we:
  • momenten van dienstbaarheid en solidariteit ( Broederlijk Delen, Welzijnszorg, Damiaanactie, ...)
  • momenten van ontmoeten en samen vieren rond datgene wat ons verbindt
  • momenten waarop de Boodschap wordt verkondigd
Onder een pastoraal aanbod op klasniveau verstaan we:
  • bidden met kleuters
  • een verdiepend gesprek houden na een intense beleving
  • verhalen vertellen met een duidelijke levensbeschouwelijke inhoud
  • werken met bijbelverhalen
  • religieuze symbolen

Dit zegt het ontwikkelingsplan voor het Katholieke kleuteronderwijs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten