vrijdag 31 augustus 2012

Wat heeft dit onderzoek mij bijgebracht als leerkracht deel 2

Algemeen:

Hoewel ouders niet bewust kiezen voor het Katholiek onderwijs, is het wel belangrijk om als leerkracht te weten dat de waarden en normen van het Christendom wel steeds belangrijk zijn voor ALLE ouders.

Ouders en leerkrachten hebben hun eigen redenen om de waarden en normen van het Christendom aantrekkelijk en belangrijk te vinden en dit moet men als leerkracht respecteren en beseffen dat men hier zeker nadruk mag op leggen, op de waarden en normen.


Mijn eigen visie:
 Door de 5 wereldgodsdiensten te vergelijken en mijn kennis er van op te frissen, heb ik mijn eigen kijk
weer eventjes verbreed. Mijn interesse is weer opgewekt en mijn kennis groter. Ik heb verschillen en gelijkenissen gevonden in de Godsdiensten, ik heb mezelf kunnen terug vinden in verschillende aspecten van de verschillende godsdiensten. Heel interessant om te zien wat je niet allemaal hebt opgepikt onderweg van dit onderzoek en het leven.

Door meer informatie te zoeken over de waarden en normen van het Christendom, weet ik de belangrijkste waarden en normen die men als leerkracht zou moeten overbrengen aan je leerlingen. Daardoor kan ik deze waarden en normen nu beter uit bijbelverhalen en brugverhalen halen en deze aanreiken aan mijn leerlingen.

Ik ben blij dat ik mij verdiept heb in de waarden en normen om de volgende redenen:

1) Inzicht in de opvoeding van ouders : hoewel ze niet bewust kiezen voor het Katholiek onderwijs, vinden ze de waarden en normen zeer belangrijk en willen ze wel dat hun kinderen dit meenemen uit de Godsdienstlessen.

2) Inzicht in de redenen waarom en dat hoewel Kerk en Staat gescheiden zijn, soms deze nog steeds overlappen

3) Beter overzicht en inzicht in de belangrijkste waarden en normen om deze te kunnen overbrengen in de klas

4) Ruimere kijk op de verschillende Godsdiensten

5) Mijn interesse is opnieuw gewekt over het ontstaan van de verschillende Godsdiensten en waarvoor ze staan

6) Dit onderzoek er voor zorgt dat je een eigen kijk ontwikkelt over waarden en normen, je stukjes neemt van verschillende godsdiensten om zo een eigen ikje te ontwikkelen omringt door waarden en normen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten