dinsdag 7 augustus 2012

Zoektocht Christelijke waarden & normen

Nu we ongeveer weten wat waarden & normen zijn, wil ik me graag verdiepen in de Christelijke waarden & normen.

Om te beginnen, je vindt deze waarden & normen in de Bijbel.

Staan ze er letterlijk in ? Of moet je ze achterhalen ?

Hier weten we allemaal het antwoord wel op. Het is soms wat zoekwerk met wikken en wegen van woorden en situaties om tot de waarden & normen te komen van ons Christelijk geloof. Dit is zowel voor kinderen als volwassen zo, elk op hun eigen niveau natuurlijk.

Is er één waarde de belangrijkste ? En de welke is dat ?
Volgens bronnen is Liefde de belangrijskte waarde van het Christendom.
Zelfs als ik denk aan de Bijbelverhalen die ik als kind voorgeschoteld kreeg, ging het verhaal rond liefde, een breed aspect van liefde natuurlijk zoals naastenliefde,broederliefde, .... .

Er zijn zeker al 10 normen die God ons gaf ..
De 10 Geboden zijn normen en dus ook gedragsregels, die hand in hand gaan met onze waarden.
Hieronder vind je er enkele:
  • Gij zult niet liegen
  • Gij zult niet stelen
  • Gij zult geen overspel plegen
Deze geboden als normen zorgen voor een Christelijke samenleving vol waarden die nageleefd kunnen worden en naar gestreefd kunnen worden.


Ik ga op zoek gaan naar meer Christelijke waarden & normen om te ontdekken waarom ouders deze zo aantrekkelijk vinden.
Bron: http://doks.khleuven.be/doks/do/files/FiSe413e0ac71a70be68011a72ac83fb002b/Van_Coillie_Nele.pdf;jsessionid=572EFD6E449685464438B42722E7D549?recordId=SKHL413e0ac71a70be68011a72ac83fb002a

Geen opmerkingen:

Een reactie posten